Veškeré nadšení z povedené sobotní kvalifikace se u Mercedesu rozplynulo už pár sekund po startu. Jestli si Valtteri Bottas a Lewis Hamilton před závodem připravovali strategii pro udržení svých pozic v první zatáčce, tak Bottas zřejmě nedával příliš pozor. Protože právě kolem něj se na konci startovní rovinky po levé straně prohnal Max Verstappen a předjel jak jeho, tak Lewise Hamiltona, který jel napravo od svého týmového kolegy.
Hamilton ztratil v Mexiku vítězství v první zatáčce, osmý titul se vzdaluje
-
- 11 min. čtení
- 08. 11. 2021 09:28
Další díl sportovního thrilleru, který letos probíhá ve Formuli 1, se v neděli odehrál v Mexiku. A i tento závodní víkend nabídl scénář, který obsahoval napínavé momenty a nečekané zvraty. Tím prvním bylo vítězství Valtteriho Bottase v kvalifikaci a druhé místo Lewise Hamiltona, čímž se oba Mercedesy dostaly do první řady, zatímco favorizovaný Red Bull startoval až za nimi. Jenže scénář samotného závodu, ten už měl zřejmě zase úplně jiného scénáristu.
To ale nebyl jediný problém, který musel Mercedes po první zatáčce Velké ceny Mexika řešit. Hned poté totiž Daniel Ricciardio (McLaren) trefil zezadu Bottase, čímž jeho formuli roztočil.
Hamilton se tak musel vypořádat nejen s tím, že ho prakticky hned po startu předjel jeho konkurent v boji o titul. Pro zbytek závodu totiž přišel o potenciální podporu Valtteriho Bottase. Naopak, zůstal sám, sevřený mezi dvěma vozy Red Bullu.
Na trať záhy vyjel safety car, jelikož Júki Cunoda (AlphaTauri) a Mick Schumacher (Haas) se po kolizi s Esteban Oconem (Alpine) ocitli mimo trať a závod pro ně skončil. Do boxů mezitím zajeli Bottas a Ricciardo, kteří si při srážce poškodili vozy, a na trať se vrátili na chvostu závodního pole.
Jsou rychlejší než my!
Závodit se začalo v pátém kole, když na konci čtvrtého zmizel z trati safety car.
První část závodu se nesla ve znamení přípravy taktiky, zejména směrem k zastávkám v boxech. Tedy zda jet na jednu, nebo raději na dvě zastávky.
Otázkou také bylo, zda výsledek kvalifikace, kdy byl Mercedes rychlejší než Red Bull, byl pouhou výjimkou, nebo šlo o skutečný stav věcí. Velmi záhy se ukázalo, že realita je v závodě o dost jiná, než jaká byla v kvalifikaci.
Bottas vítězí v Turecku, Verstappen se vrací do čela šampionátu
Průběh Velké ceny Turecka hodně ovlivnila voda na trati, ačkoliv žádný velký déšť se v Istanbulu nekonal. V obtížných...
Max Verstappen se druhému Hamiltonovi začal vzdalovat. Ve 14. kole měl náskok 5,5 sekundy a jeho soupeř hlásil do týmového rádia, že jeho pneumatiky rychle odcházejí.
Jenže vzdalující se Verstappen nebyl jedinou starostí Lewise Hamiltona. Zezadu se na něj totiž tlačil druhý Red Bull a v něm Mexičan Sergio Pérez, který se toužil předvést před domácím publikem v co nejlepším světle. A to se mu od začátku závodu dařilo. Oproti předpokladům se držel těsně za Hamiltonem, který se ve 24. kole obrátil opět na svůj tým: "Tihle kluci jsou evidentně rychlejší než my!"
O kolo později, když po něm tým chtěl, aby se Pérezovi pokusil vzdálit, odpověděl Brit naprosto jednoznačně: "Nemohu se od něj odtrhnout!"
V té době už bylo také jasné, že v čele závodu se pojede pouze na jeden pit stop. A prvním, kdo zajel do boxů přezout pneumatiky, byl nakonec ve 30. kole Lewis Hamilton. Na trať se vrátil těsně za Charlesem Leclercem na pátém místě, 21 sekund za Pérezem a 33 sekund za Verstappenem.
Použijte Maxe k brždění Hamiltona
Ferrari Charlese Leclerca brzy zmizelo do boxů, stejně jako AlphaTauri Pierra Gaslyho. Hamilton byl tedy třetí a čekalo se, jak zareaguje Red Bull.
Odpověď přišla v podobě pit stopu Maxe Verstappena ve 33. kole a jeho poklidném návratu na trať, 7,5 sekundy před Lewisem Hamiltonem.
To, v jaké pohodě v tu chvíli jezdci Red Bullu závodili, podtrhl pokyn Sergia Péreze do týmového rádia. Ve 35. kole "Checo" zahlásil svému týmu: "Použijte Maxe k brždění Hamiltona!" V tu chvíli byl Pérez coby první Mexičan v historii ve vedení Velké ceny Mexika evidentně v dobrém rozpoložení.
Sergio Pérez si svoje průběžné vedení v závodě užil až do 41. kola, kdy také on zamířil do boxů. V klidu se vrátil na třetím místě, deset sekund za druhým Hamiltonem. Velká cena Mexika měla pouze tři jezdce, kteří se prali o pódium.
A jakkoliv Max Verstappen znepokojeně vzkázal ve 45. kole svému týmu, aby sledoval levé přední pneumatiky ostatních vozů, protože se mu ta jeho nezdála, Red Bull nabíral na rychlosti. A Lewis Hamilton na to mohl jen nevěřícně koukat, protože reagovat se svým vozem nedokázal.
Jste tam vůbec?
V 50. kole už měl vedoucí Verstappen náskok na druhého Hamiltona 13 sekund, během sedmi odjetých kol tak svůj náskok na rivala téměř zdvojnásobil. A co víc, zezadu se k Hamiltonovi nekompromisně přibližoval Pérez. Oba vozy v tu chvíli dělilo jen šest sekund.
Sedminásobná mistr světa, který je jindy raději, když na něj jeho tým příliš nemluví, se v 52. kole do vysílačky ptá, zda tam vůbec někdo z jeho týmu je... Nervozita a bezradnost dosahují maxima, Hamilton moc dobře ví, že Red Bullu nemůže konkurovat, že mu právě mezi prsty uniká šance na snížení dvanáctibodového náskoku Verstappena v čele šampionátu, a že se jeho ztráta naopak navýší.
Nervózní je i jeho tým. V 54. kole se Mercedes dokonce uchýlí k tomu, že svému jezdci raději zalže, aby ho ještě více nerozhodil. Na Hamiltonův dotaz, jak si stojí za ním jedoucí Pérez, mu odpoví, že se zdá, že by ho mohl dojet v posledním kole. To je ale naprostý nesmysl, protože do konce závodu zbývá 17 kol a Pérez je už jen 4,2 sekundy za Mercedesem.
To ostatně Hamilton sám brzy zjistí ve zpětném zrcátku. Sergio Pérez se Hamiltonovi přilepí na zadek už 11 kol před cílem a po zbytek závodu na něj bude dotírat.
Předjet Hamiltona se ale Pérezovi nakonec nepodaří, zkušený jezdec ukazuje, jak dobrou obranou disponuje navzdory tomu, že rychlostně nemůže Red Bullu v Mexiku konkurovat.
Cílem tedy projíždí jako první Max Verstappen s náskokem 16,555 sekundy na druhého Hamiltona. Hrdina domácích fanoušků "Checo" dojíždí na třetím místě, čímž se stává prvním mexickým jezdcem v historii, který stojí na pódiu Velké ceny Mexika.
Podle toho také vypadají oslavy. Při nich se totiž zdá, že to není Max Verstappen, kdo zvítězil, nýbrž jeho týmový kolega.
Realitou ale je, že Max Verstappen svým dalším vítězstvím navyšuje náskok v čele šampionátu na 19 bodů. Do konce sezony přitom zbývají čtyři závody.
Boj o každý bod
Rozdíl mezi Verstappenem a Hamiltonem mohl být navíc ještě o jeden bod vyšší. Nakonec ale Nizozemce o tento jeden bod připravil nešťastník Velké ceny Mexika Valtteri Bottas. Ten se celou dobu pohyboval na nebodovaných místech, k čemuž mu "dopomohla" i nepovedená zastávka v boxech, kde se zdržel kvůli problému se sundáním levé přední pneumatiky. A tak pro něj Mercedes připravil v závěru alespoň malou možnost, jak odčinit nepovedený start závodu.
Pět kol před koncem zajel Bottas do boxů, aby přezul na červenou sadu pneumatik a pokusil se zajet nejrychlejší kolo závodu. Vzhledem k tomu, že byl na nebodované pozici mimo první desítku, extra bod za nejrychlejší kolo by sice nedostal, ale nedostal by ho ani nikdo jiný. Tedy Max Verstappen.
Mercedesu ale taktika nevyšla, když poslal Bottase na trať ve chvíli, kdy na trati projížděl právě Verstappen. Ten Bottase v prvních kolech takticky zdržel, čímž mu zabránil nejrychlejší kolo zajet. Jenže Mercedes se svojí trochu kontroverzní, ale přece jen účinné taktiky nevzdal.
Bottas byl znovu povolán do boxů k přezutí a v posledním kole závodu opravdu zvládl zajet nejrychleji. A Verstappenovi tak jeden bod do šampionátu "ukradl". Jako náplast za pokažený start, a tedy i celou Velkou cenu Mexika, to ale těžko mohlo v Mercedesu stačit.
Konečné pořadí VC Mexika:
1. Max Verstappen (NED/Red Bull)
2. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +16.555
3. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +17.752
4. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +1:03.845
5. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +1:21.037
6. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +1 kolo
7. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +1 kolo
8. Kimi Räikkönen (FIN/Alfa Romeo) +1 kolo
9. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +1 kolo
10. Lando Norris (GBR/McLaren) +1 kolo
11. Antonio Giovinazzi (ITA/Alfa Romeo) +1 kolo
12. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1 kolo
13. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1 kolo
14. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +2 kola
15. Valtteri Bottas (FIN/Mercedes) +2 kola
16. George Russell (GBR/Williams) +2 kola
17. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +2 kola
18. Nikita Mazepin (RUS/Haas) +3 kola
Šéf Maxe Verstappena: Nikdo nechce vidět, jak se šampionát rozhodne ve štěrku
Šampionát Formule 1 jde do finále, do konce sezony 2021 zbývá pět Velkých cen. Po dlouhé době tu máme napínavý souboj dvou...
Rozhodne F1 havárie Hamiltona s Verstappenem? Šéf Mercedesu to naznačuje
Závěr sezony Formule 1 přinese souboj gentlemanů. Tvrdí to Lewis Hamilton, který má před Velkou cenou Mexika dvanáctibodovou...
Americký souboj Verstappena a Hamiltona? Úžasná šachová partie v rychlosti 300 km za hodinu!
Nejvyrovnanější a nejnapínavější sezona za poslední roky, možná dokonce v celé historii Formule 1 vrcholí. A nedělní Velká...
Odklad olympiády bude stát miliardy dolarů. Další už není možný
Podle japonských médií se dodatečné náklady na olympijské hry, které se letos měly uskutečnit v Tokiu vyšplhají až na šest...
Chelsea hráčům na peníze nesáhne. Klubu stačí, že dobrovolně pomáhají charitě
Hráčům londýnské Chelsea nechce klub sahat na peníze, jak to udělali například v Arsenalu. Pro klub, v jehož vedení působí i...
Real chystá dva megapřestupy. Letos Haaland, napřesrok Mbappé
Španělský fotbalový velkoklub chce navázat na období, kdy se o něm hovořilo jako o Galacticos. Novými ikonami Realu Madrid by...