Nejrychlejším mužem sobotní kvalifikace Velké ceny Turecka byl sedminásobný mistr světa a aktuální lídr celkového bodování F1 Lewis Hamilton. Jeho Mercedes ale z prvního místa v Turecku nestartoval, jelikož byl penalizován za výměnu jedné z komponent motoru a odsunut o deset míst dozadu.
Z pole position tak v Turecku vyrazil druhý Mercedes Valtteriho Bottase, vedle něj pak obsadil místo v první řadě Max Verstappen na Red Bullu. Ze třetího místa vyrazil do závodu Charles Leclerc na Ferrari. Začal nelehký závod na 58 kol.
Pořadí na prvních třech příčkách se po startu neměnilo, ovšem Fernando Alonso z Alpine, který odstartoval z pátého místa, se dostal hned v první zatáčce do kontaktu s formulí Pierra Gaslyho, roztočil se a propadl se až na 16. příčku.
Právě Pierre Gasly z AlphaTauri se do závodu vydal ze čtvrté pozice, po inkriminované první zatáčce se ale propadl na páté místo. Na čtvrtém místě jej vystřídal dobře startující Sergio Pérez z Red Bullu.
Trať Intercity Istanbul Park, která se nachází nedaleko turecké metropole, byla od začátku závodu mokrá. A to se neměnilo, i když žádný větší déšť nepřicházel.
Stíhací jízdu startovním polem zahájil průběžný lídr celkového pořadí šampionátu F1 Lewis Hamilton. Z 11. místa se postupně probojovával dopředu. Když v 15. kole předjel Pierra Gaslyho, ocitl se na pátém místě.
Hamilton měl v tu chvíli před sebou Sergia Péreze, týmového kolegu Maxe Verstappena, který se dál držel pár vteřin za prvním mužem závodu Valtteri Bottasem.
Kdo přezuje do sucha?
Prvním jezdcem, který zajel do boxů a vyměnil pneumatiky, byl Daniel Ricciardo z McLarenu. Ten kvůli výměně motoru startoval do VC Turecka z posledního místa. Do boxů zajel ve 22. kole, vyměnil pneumatiky za čerstvou sadu pneumatik do mokra a na trať se vrátil na 18. místě. Jeho rychlost to ale v následujících kolech oproti soupeřům nijak nezvedlo.
Mezitím se zastavila stíhací jízda Lewise Hamiltona, který se zasekl na páté pozici za Pérezem. S přibývajícími koly začala trať vysychat. A začala také psychologická bitva o to, kdo se jako první odhodlá zajet do boxů a vyměnit pneumatiky do mokra za nové, do sucha. Čas od času se v některých částech trati objevil drobný déšť, což rozhodování o další taktice nikomu neulehčovalo.
Odjeto 25 kol, jezdci stále krouží bez výměny pneumatik.
Odjeto 30 kol, stále žádná změna.
Ve 35. kole se stále nic zásadního neděje, alespoň co se výměny pneumatik týká. Zato začíná dech beroucí souboj mezi Lewisem Hamiltonem a Serio Pérezem o čtvrtou příčku. Hamilton se do Péreze pustil velmi agresivně, na chvíli jezdce Red Bullu dokonce vytlačil mimo trať a zdálo se, že si čtvrté místo vybojuje. Jenže Sergio Pérez dlouhý souboj nevzdal a Hamiltona za sebou nakonec udržel.
Pak už ale přichází 36. kolo a Max Verstappen jede do boxů! Ovšem Red Bull neprojevuje odvahu přezout do sucha a mění pouze na novou sadu do mokra.
Po Verstappenovi zajíždějí do boxů další jezdci. Carlos Sainz na Ferrari, Valteri Bottas a další. Také pneumatiky do mokra.
A je tu Sebastian Vettel, který přezouvá na pneumatiky do sucha! První a zatím jediný odvážlivec, jehož tým se rozhodl riskovat.
Jenže hned vzápětí se ukazuje, že od Red Bullu a dalších týmů nešlo o nedostatek odvahy, když nepřezuly do sucha. Sebastian Vettel se prakticky nemůže udržet na trati, soupeři se přes něj přehánějí a pneumatiky do sucha nemají přilnavost. „Nefunguje to,“ hlásí Vettel do týmového rádia a jen s velkými problémy se dostává do boxů, aby opět přezul do mokra.
Dojedeme to bez přezutí?
Do boxů ale vůbec nezajíždí Lewis Hamilton, stejně jako vedoucí Charles Leclerc.
Leclerc se ve 41. kole ptá svého týmu, jestli může závod dojet na těchto pneumatikách, tedy bez jediného pit stopu. Což je na mokrých pneumatikách možné. Jezdec Ferrari dostal do rádia sice váhavou, ale přesto kladnou odpověď.
Jede se 42. kolo a Mercedes volá Hamiltona ze čtvrté příčky do boxů na výměnu pneumatik. Jenže Hamilton nechce. A v tu chvíli se zdá, že dobře ví proč. Ačkoliv má Max Verstappen, který je před ním o pouhé čtyři vteřiny, nové pneumatiky, Hamilton jezdí o něco rychlejší kola.
Mezitím se na čele závodu nedaří Leclercovi držet náskok na druhého Bottase, který ho rychle stahuje.
Ve 47. kole pak Bottas předjíždí Leclerca a znovu se ujímá vedení.
Deset kol do konce Leclerc také vyměňuje pneumatiky za nové do mokra a vrací se na čtvrtém místě, dvanáct vteřin za Hamiltonem.
Mercedes v tuto chvíli zřejmě jede podle strategie, která kalkuluje s tím, že se brzy bude měnit na pneumatiky do sucha, jelikož na trati už téměř není žádná voda.
Jenže podmínky pro pneumatiky do sucha nepřicházejí, Mercedes posílá Lewise Hamiltona v 51. kole do boxů a přezouvá do mokra. Hamilton se propadá na páté místo, na čtvrtého Péreze ztrácí přes šest vteřin, na druhého Verstappena přes dvacet vteřin.
Mercedes si tak zřejmě vyhodnotil, že kdyby se Hamilton pokusil dojet na stejných pneumatikách, jako odstartoval, pozici by stejně neudržel, protože už začínal příliš ztrácet na jezdce za sebou. A na suché pneumatiky ještě nebyla trať připravena.
Hamilton pátý a naštvaný
V 52. kole Pérez předjíždí Leclerca a dostává se na třetí místo! Jezdec Ferrari má navíc problémy držet i čtvrtou pozici, protože téměř okamžitě poté, co se přes něj přehnal Pérez, už má za sebou Hamiltona.
Naštěstí pro Leclerca se ale nové pneumatiky nakonec chytly a on začíná výrazně zrychlovat, na rozdíl od Hamiltona. Ten je hodně naštvaný a nadává do rádia, protože nové pneumatiky nefungují, je pomalý a za ním už dotírá Pierre Gasly následovaný Lando Norrisem. V tu chvíli je v ohrožení i páté místo Lewise Hamiltona.
Nakonec ale následuje stejný scénář jako u Charlese Leclerca, rychle se dostavuje zlepšení, pneumatiky jsou zahřáté a Hamiltonův monopost už zase nabírá rychlost.
Verstappen opět v čele šampionátu
Zatímco se odehrávaly tyto bitvy, které jsou klíčové pro souboj mezi Hamiltonem a Verstappenem o titul mistra světa, na čele si v klidu dojíždí pro vítězství Valtteri Bottas. Hned za ním Max Verstappen a třetí místo bere druhý Red Bull, řízený Sergio Pérezem.
Čtvrtý nakonec končí Charles Leclerc a páté místo vyválčil Lewis Hamilton, který startoval z 11. místa. Šestý je Pierre Gasly, sedmý Lando Norris a osmý Carlos Sainz junior, který do závodu vyjel až z 19. pozice na startu!
Bod za nejrychlejší kolo si připsal také Valtteri Bottas.
Výsledky v cíli Velké ceny Turecka opět promluvily do průběžného pořadí šampionátu F1. Max Verstappen se z druhého místa opět vrátil do čela, když vede před Lewisem Hamiltonem o šest bodů.
Konečné pořadí VC Turecka:
1. Valtteri Bottas (FIN/Mercedes)
2. Max Verstappen (NED/Red Bull) +14.584
3. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +33.471
4. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +37.814
5. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +41.812
6. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +44.292
7. Lando Norris (GBR/McLaren) +47.213
8. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +51.526
9. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1:22.018
10. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1 kolo
11. Antonio Giovinazzi (ITA/Alfa Romeo) +1 kolo
12. Kimi Räikkönen (FIN/Alfa Romeo) +1 kolo
13. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1 kolo
14. Júki Cunoda (JAP/AlphaTauri) +1 kolo
15. George Russell (GBR/Williams) +1 kolo
16. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +1 kolo
17. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +1 kolo
18. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +1 kolo
19. Mick Schumacher (GER/Haas) +2 kola
20. Nikita Mazepin (RUS/Haas) +2 kola
Odklad olympiády bude stát miliardy dolarů. Další už není možný
Podle japonských médií se dodatečné náklady na olympijské hry, které se letos měly uskutečnit v Tokiu vyšplhají až na šest...
Chelsea hráčům na peníze nesáhne. Klubu stačí, že dobrovolně pomáhají charitě
Hráčům londýnské Chelsea nechce klub sahat na peníze, jak to udělali například v Arsenalu. Pro klub, v jehož vedení působí i...
Real chystá dva megapřestupy. Letos Haaland, napřesrok Mbappé
Španělský fotbalový velkoklub chce navázat na období, kdy se o něm hovořilo jako o Galacticos. Novými ikonami Realu Madrid by...