Vladimír Netušil je pilot EuroFormula Open, soutěže na úrovni Formule 3, odkud byl v minulosti přijatý přímo do F1 například Max Verstappen. Mimo to je Netušil také majitelem stáje Effective Racing.
Dnes čtyřicetiletý závodník má za sebou zajímavý životní příběh. V šestnácti letech měl vážnou autonehodu, při které řídil jeho kamarád. Ten na místě zemřel. Vladimír byl necelý rok na vozíčku a vypadalo to, že se už nikdy nepostaví na nohy. Vše ale překonal a ve 30 letech se rozhodl splnit si svůj velký sen: Vzal peníze vydělané v oblasti financí, koupil si formuli a začal jezdit.
Jak se Vladimír Netušil ohlíží za letošní sezonou Formule 1? Který z jezdců pro něj byl největším zklamáním a co říká na konec Micka Schumachera v Haasu? O tom všem je rozhovor s tímto českým závodníkem.
Vladimíre, jak zpětně hodnotíte letošní sezonu Formule 1?
Sezona se mi hodně líbila. Nebyla tam sice jedna zásadní zápletka, zato se odehrávalo spoustu menších zápletek. Těch byl myslím nadprůměrný počet ve srovnání s předchozími lety. Díky tomu se bylo na co koukat až do posledního závodu, ve kterém stále šlo o několik milionů dolarů a několik umístění v poháru konstruktérů i v poháru jezdců.
Při prvním pohledu na uplynulou sezonu to vypadá, že Max Verstappen byl hodně odskočený od všech ostatních závodníků. Bylo to tak i z vašeho pohledu?
Odskočené je především auto. O mně se všeobecně ví, že nejsem fanoušek Maxe Verstappena. Nemám ho zkrátka příliš v lásce. Letos ale předvedl po sportovní stránce téměř dokonalý výkon. Těžko bych si vzpomněl na nějaký jeho slabší závod, slabší kvalifikaci nebo delší období, kdy se mu nedařilo. Bez ohledu na cokoliv dalšího je tedy zapotřebí uznat, že to, co Verstappen letos předvedl, bylo téměř dokonalé.
Pravdou ale také je, že celý tým Red Bull měl téměř dokonalou sezonu. Není to pouze v Maxovi, je to i v celém týmu. Podle mého názoru je to z 50 procent o něm a z 50 procent o týmu. Jak Max Verstappen, tak Red Bull myslím měli nejlepší sezonu v historii.
Kdo z jezdců F1 vás naopak nejvíc zklamal?
Opakovaně Daniel Ricciardo, jednoznačně. Měl poslední rok v McLarenu a možná i v kariéře na to, aby se chytil. A možná se to částečně ukáže v další řadě Drive to Survive od Netflixu, ale já z paddocku F1 vím, že se letos definitivně psychicky sesypal. Takže z velmi talentovaného a šikovného, podle některých názorů ale také přepláceného jezdce se stalo největší zklamání sezony.
Říkáte, že se Ricciardo psychicky sesypal. Čím to mohlo být způsobeno? Tím tlakem seriálu? Nebo to mohlo vycházet z týmu?
Myslím, že jeho největším problémem v této sezóně byl on sám. Ricciardo se sesypal už v sezoně 2021 a měl zimu na to, aby se mentálně restartoval. Bylo jasné, že se mu to buď povede v prvních 3 až 5 závodech letošní sezóny a objeví se znovu restartovaný Daniel Ricciardo, nebo se mu to nepovede a v průběhu sezony už se nechytne. Bohužel pro něj se stala druhá varianta. Nechytil se a bude mít velký problém se do seriálu F1 jako hlavní jezdec vrátit.
Psalo se také, že Lewis Hamilton měl nejhorší sezonu v kariéře…
To si nemyslím. Myslím si, že auto bylo hodně špatné. A paradoxně je velkou ostudou Ferrari, že měli o galaxii lepší auto než Mercedes, který jezdil s největším krámem za posledních deset let, a přesto Ferrari skončilo druhé jen o pár bodů před Mercedesem.
Pokud jde o Lewise Hamiltona jako takového, toho to první polovinu sezony vůbec nebavilo. V druhé polovině sezony už jsme několikrát viděli Hamiltona tak, jak ho známe z předchozích sezón. Celý rozdíl byl jen v tom, jestli ho to baví, nebo ne.
Myslím si dokonce, že v první polovině sezony on i Mercedes zvažovali, že to Hamilton zabalí. Že opravdu řekne, že s tím krámem jezdit nebude a odejde. Jenže pokud chtěl odejít v nejlepším, měl to udělat na konci loňské sezony. Teď v podstatě odejít nemohl, protože by hodně lidí řeklo, že utekl jako srab ve chvíli, kdy nemá nejlepší auto. No a pak se v druhé polovině roku nějak zmátořil.
Ale pokud se dívám na jeho osobní výkon, tak si nemyslím, že to byla jeho nejhorší sezona v kariéře.
Tím jsme se dostali k zajímavému tématu, jak moc je to ve Formuli 1 o samotném jezdci, a jak moc o autě. Může dobrý jezdec na špatném autě udělat lepší výsledek než špatný jezdec na dobrém autě?
Samozřejmě, že může. Rád bych ale upozornil na to, že rozdíl mezi nejlepším a nejhorším jezdcem není ani sekunda na kolo, ale rozdíl mezi nejlepším a nejhorším autem jsou tři sekundy na kolo. Ve Formuli 1 máme 20 nejlepších jezdců na světě. U těch, kteří jezdí na chvostu, máme občas tendenci říkat, že jsou to s prominutím blbci a jezdí jako jabloně. To není fér. A není to ani pravda.
Musíme si uvědomit, že ti kluci často vyhráli F2 nebo F3. Svůj talent tedy předvedli v těchto nižších sériích a to, že dnes jezdí na nějakém 16. nebo 18. místě ve Formuli 1 neznamená, že jsou špatní. A i když je tam pár jmen, u kterých jsem osobně rád, že končí, tak jasně říkám, že i ten nejhorší jezdec v F1 je strašně, ale strašně dobrý.
Když se ale vrátím k otázce auto nebo jezdec, tak je to ještě o něco složitější. Nesmíme totiž zapomínat, že jezdec se podílí na vývoji monopostu. Často se setkávám s názorem, že ty poslední sezony, kdy Lewis Hamilton dominoval na Mercedesu, by to na stejném voze vyhrál prakticky každý. To je samozřejmě nesmysl a je nutné si také uvědomit, že to auto vyvinuli nejprve Ross Brawn s Michaelem Schumacherem a pak Toto Wolff s Lewisem Hamiltonem. Oni a jejich týmy to auto udělali tak strašně dobré, jak bylo. Je logické, že pak sklidili plody své práce a není vůbec fér říkat, že by se v tom autě stal mistrem světa každý. Ostatně podívejme se, kolik tu je týmů, které mají dobré vybavení a špičkového nebo velmi dobrého jezdce, ale stejně na podobné výsledky za několik let nedosáhly.
Takže ano, obecně je auto možná o něco důležitější než jezdec. Je otázka, zda je úspěch z 60, 70 nebo 80 procent o dobrém autě. Není to ale zdaleka tak jednoduché.
V Haasu a Formuli 1 končí také Mick Schumacher. Bude vám chybět, nebo je to jezdec, který ve Formuli 1 být nemá?
Mně určitě chybět bude. Vůbec nechápu, proč Haas neprodloužil Mickovi Schumacherovi smlouvu. A myslím, že je v tom i něco nesportovního nebo osobního.
Mick byl nahrazen Nico Hülkenbergem, kterého mám na rozdíl od Verstappena strašně rád. Nico je totiž velký sportovec a gentleman. Takže mu to strašně přeju, ale vlastně nevím, proč po dvou sezonách mimo F1 a ve svých 35 letech nahrazuje právě Micka Schumachera, který byl závod od závodu lepší a lepší. Jsem přesvědčený, že Nico nezajede líp než Schumacher.
Osobně mi tedy Mick Schumacher bude chybět. Nemyslím si, že má takový talent jako táta, to ne. Na druhou stranu je tam pět horších jezdců než on. Doufám, že když ho Ferrari hodilo přes palubu, tak se ho chytne třeba Mercedes a dá mu někdy v budoucnu šanci.
Jakou roli vlastně u Micka Schumachera hraje jeho příjmení?
Pomáhá mu, ale i škodí celou jeho kariéru. Z toho důvodu také do svých 13 nebo 14 let závodil pod dívčím jménem svojí matky. To, že mladý Schumacher závodí, se do té doby veřejně vůbec nevědělo. Všichni v paddocku měli přísný zákaz o tom mluvit.
Mediálně a “píárově” mu to někdy strašně pomáhá, jindy ale strašně škodí, musí to být velký tlak. Ten závazek je obrovský. A pak je tu samozřejmě to, co se stalo jeho tátovi. Vlastně bych chtěl říct, že má můj velký obdiv bez ohledu na to, kolikátý jede. S tím vším, s čím se i jeho dětská hlava musela poprat, tak je neuvěřitelné a obdivuhodné, že je schopen být na startovním roštu a závodit na nejvyšší úrovni o nějaké desetiny sekundy.
Zdroj: Vladimír Netušil, Effective Racing