Historie nového cirkusu sahá do druhé poloviny dvacátého století, tehdy se ale psala především v zahraničí, zpočátku hlavně ve Francii. A i když se jeho prvky a vlivy dostaly do České republiky i dříve, tak výrazněji začal do povědomí české veřejnosti pronikat až v souvislosti s dvěma hlavními událostmi: Se založením festivalu Letní Letná v roce 2004 a založením prvního čistě novocirkusového seskupení u nás v roce 2009. Tím byl Cirk La Putyka pod vedením Rostislava Nováka mladšího.
I za přispění těchto dvou mezníků se novému cirkusu věnuje stále více souborů, festivalů i performerů. A jednou z nich je také Zuzana Drábová. Mladá performerka založila spolu s třemi kolegy v roce 2012 soubor Cink Cink Cirk, vystupuje na tuzemských i zahraničních festivalech a představeních, umění nového cirkusu navíc učí děti v pražském Kulturním domě Mlejn.
Už příští týden můžete Zuzanu Drábovou a její představení 7CIHEL vidět na festivalu nového cirkusu Cirk-UFF v Trutnově, který se koná od 2. do 6. června. To samé představení pak mohou shlédnout diváci v Praze, konkrétně 18. srpna na festivalu Letní Letná.
A nyní nás Zuzana Drábová ve dvou dílech obsáhlého rozhovoru provede světem nového cirkusu.
Zuzko, kdybyste měla nový cirkus stručně popsat někomu, kdo o něm nikdy neslyšel a jako první se mu vybaví právě krotitel tygrů či medvědi na koloběžce, jak byste to udělala?
Kdybych to měla říct jednoduše, jedná se o divadelní formu vyprávění příběhu, která jako svůj slovník využívá cirkusové dovednosti. I když to neplatí pro sto procent všech novocirkusových představení.
O jakých cirkusových dovednostech se bavíme?
Většinou se jedná o základní cirkusové disciplíny, ovšem podané v novém hávu. Asi úplně nejjednodušší rozdělení by bylo na pozemní a závěsnou akrobacii na jedné straně, a žonglování a balanční techniky na straně druhé. Tyto disciplíny se pak dají dál dělit.
Současní umělci se během svých tvůrčích procesů snaží vždy přijít na něco nového, ale většinou vycházejí ze svých základních disciplín, které rádi propojují a různě kombinují. Zároveň se ale také zapojují do cirkusových představení disciplíny, které jsou původně například gymnastické. Jako třeba kruhy či trampolíny.
Hledání nových neobvyklých možností je pro nový cirkus typické. A pokaždé něco nového vyžadují i diváci, chtějí vidět, co ještě neviděli. Vyhovět těmto požadavkům je v dnešní době snad ta nejtěžší disciplína.
Stručně by se také dalo říct, že nový cirkus je svobodný obor, který limitují pouze fantazie a schopnosti tvůrce.