Jak je důležité pro Český svaz plaveckých sportů mít svého zástupce přímo ve VV ČUS?
Pro Český svaz plaveckých sportů je primárně ctí, že může mít svého zástupce přímo ve VV ČUS a tím, prostřednictvím této funkce, reprezentovat sportovní svazy napříč všemi sporty. Vzhledem k tomu, že Česká unie sportu provozuje plavecký stadion Podolí a Sportovní centrum Nymburk, jehož součástí je i plavecký bazén, tak v rámci komunikace a koordinace na případné rekonstrukci, která je pro obě tato sportoviště kruciální, je pro Český svaz plaveckých sportů výhodou, že má zástupce přímo ve VV ČUS a tyto záležitosti budou moci být řešeny velmi flexibilně. Nicméně, Česká unie sportu reprezentuje všechny svazy a nikoli pouze ty zastoupené ve VV, takže pro mě, v rámci této funkce, zůstává prioritní reprezentovat zájmy sportu jako celku.
Co z vašeho pohledu znamená tak silný mandát pro vedení ČUS a především stoprocentní podpora
delegátů předsedovi Miroslavu Janstovi?
Na takto silném mandátu je zjevné, že Miroslav Jansta má absolutní důvěru a podporu jak sportovních svazů, tak klubů a tělovýchovných jednot. Pan Jansta přichází do dalšího mandátu s jasnou vizí, kam chce sport, ve spolupráci s dalšími subjekty, posunout a jsou za ním zároveň vidět jednoznačné pozitivní výsledky z předcházejících období. Nedivím se, že získal stoprocentní podporu a je mi ctí, že s ním budu moci spolupracovat.
Co obecně trápí národní svazy a vymyká se z toho nějakým způsobem Český svaz plaveckých
sportů?
Sportovní svazy v současné době trápí mnoho věcí, Český svaz plaveckých sportů nevyjímaje. Mezi ty nejvýznamnější se samozřejmě řadí výše financování, kdy se stát, na základě Koncepce Sport 2025 zavázal k zásadnímu navýšení finančních prostředků ve sportu, k čemuž bohužel dlouhodobě nedochází. Dále sportovní prostředí trápí zanedbávání investic do sportovní infrastruktury, absence ministerstva sportu, neukotvení sportu v rámci jasného legislativního rámce a postavení sportu ve společnosti jakožto veřejně prospěšné a zdravotné prospěšné činnosti, legislativní postavení trenérů, profesionálních sportovců, rozhodčích, dobrovolníků apod. Abych ovšem byl fér, tak na spoustě výše uvedených věcech současní nejvyšší představitelé sportu a někteří politici intenzivně pracují. Doufám, že bude politická vůle k prosazení Zákona o sportu.
Je potřeba v rámci českého sportu ve vztahu k financování ze strany státu revoluce, nebo jste
příznivcem evoluce?
Já jsem příznivcem evoluce. Snažím se ve své pozici vyvarovat chyb, kterých jsme se dopustili v minulosti a zároveň pokračovat v dobře nastavených metodikách. Samozřejmě, že ne vše je nastavené dobře a zasluhuje revizi, jen je třeba ji řádně vykomunikovat a při novém nastavení se nedopouštět věcí, jež mohou přinést více škody než užitku. Myslím, že Národní sportovní agentura pod stávajícím vedením funguje velice dobře a věřím v její evoluční přerod právě do ministerstva sportu.
Je reálné, že se během nového funkčního období dočkáte ministerstva sportu a opravdu by právě
zřízení vlastního ministerstva bylo řešením na současné problémy?
Já v to pevně věřím, nicméně jsem si vědom toho, že je to velice složitý legislativní přerod, který potřebuje podporu napříč politickým spektrem. To si myslím, že je pro vznik ministerstva sportu momentálně zásadní. Jsem přesvědčen, že VV ČUS, v čele s Miroslavem Janstou bude dělat maximum, aby se to v rámci našeho funkčního období povedlo. Netroufám si tvrdit, že samotné zřízení ministerstva je řešením na současné problémy, nicméně je jednoznačně tím nejlepším prostředkem, jak ty problémy řešit.