Základní myšlenkou výdajového stropu je snížení rozdílu mezi týmy zespodu výsledkové tabulky a těmi, které jsou naopak na jejím vrcholu. Zástupci jednotlivých týmů po loňské premiérové sezoně, kdy bylo toto pravidlo zavedeno, postupně odevzdávali své účetní záznamy. Podle dosud nepotvrzených zpráv si byly dva týmy vědomy svého prohřešku, když přesáhly povolenou hranici 145 milionů dolarů za sezonu a svá data odevzdaly v poslední možnou chvíli. Jeden z těchto týmů měl prý překročit výdajový strop velmi výrazně.
Pro připomenutí – do výdajového stropu se nezapočítávají náklady na marketing, platy jezdců a několika nejvyšších manažerů a také v něm nejsou započítány náklady jako například na zdravotní pojištění zaměstnanců stáje nebo nemocenské. Zahrnuje naopak veškeré výdaje, které stáje utratí ve snaze dosáhnout vyššího výkonu a lepších výsledků na trati, jako třeba doba testování v aerodynamickém tunelu nebo různé nové součástky, které týmy během sezony vyvíjí.
Podle dosud neověřených zpráv jsou zmíněnými stájemi Red Bull a Aston Martin, loni prý utratily víc než povolených 145 milionů dolarů. Skandální je to především z pohledu Red Bullu, jelikož jejich pilot Max Verstappen loni v úplně posledním závodě sezony uzmul mistrovský titul mezi jezdci. Nutno také podotknout, že z porušení těchto pravidel nařkl Red Bull již dříve Mattia Binotto, šéf stáje Ferrari.
Výsledky svého šetření FIA zveřejní před Velkou cenou Japonska. Vzhledem k tomu, že je to úplně nové pravidlo, není jasné, jaké padnou tresty. FIA však již dříve publikovala škálu trestů, která roste přímo úměrně s hodnotou prohřešku.
Pokud týmy utratí navíc do 5 % celkových výdajů, hrozí jim kromě finanční pokuty i dokonce vyloučení z některých fází závodního víkendu (kromě samotného závodu, týkalo by se to tak nejspíše měřených tréninků) a v krajním případě odebrání bodů z Poháru konstruktérů. Tým může být také potrestán snížením výdajového stropu pro další sezonu.
Mnohem přísnější tresty FIA očekává pro stáje, které utratí o 5 a více procent oproti výdajovému limitu. Zde určitě nastoupí trest v podobě odečtu bodů z Poháru konstruktérů, v krajním případě ale může FIA vyloučit tým z některého ze závodů nebo i z celého šampionátu.
Zdroj: F1, The Race, Motorsportweek, Autosport