Jednu úspěšnou premiéru už systém GRAVAA za sebou má.
Využila ho Marianne Vosová během říjnového mistrovství světa v gravelu. Před závěrečným sprintem si přímo z řídítek 'přitvrdila' pláště tak, že měla znatelnou výhodu. Znovu to Vosová společně s kolegyní Pauline Prévotovou vyzkoušely minulý víkend během ženské edice Tour of Flanders, ale teprve až nadcházející Paříž-Roubaix může naplno předvést potenciál technologické zbraně.
Také Paříž-Roubaix střídá asfalt s proslulými úseky pavé, ale těch bude letos jen 55 kilometrů z celkových 260 kilometrů. První úsek s kočičími hlavami navíc přichází až po 95 kilometrech od startu.
Právě proto by mohla být podstatná výhoda měnit tlak v pláštích. A to přímo z řídítek. Závod je navíc rovinatější než Flandry, takže nevadí ani vyšší hmotnost kola. Měkčí pláště na kostkách a tvrdší na asfaltu by výrazně změnily pravidla hry.
Očekává se, že o trofej v podobě kostky budou bojovat vítěz posledních dvou ročníků Mathieu van der Poel a jeho vyzyvatel v dresu mistra světa Tadej Pogačar. Pokud ale Visma skutečně představí systém GRAVAA, je třeba začít uvažovat i o Woutu van Aertovi.
Mluvčí stáje sice mlží s tím, že Visma využití systému sice zvažuje, ale není to jisté, ale třeba expert Ronan McLaughlin tvrdí, že Visma inzenzivně ladila s výrobcem optimalizaci uživatelského rozhraní na řídítkách právě s cílem využít systém na Paříž-Roubaix.
Podobné systémy se sice objevovaly sporadicky už v minulých letech, ale oficiální partnerství Vismy se společností GRAAVA má konečně znamenat další technologický posun v profesionální cyklistice.
Navíc se objevila informace, že Wout van Aert novinku testoval v zimě přímo na trati Paříž-Roubaix a velmi si ji pochvaloval.
Co letos rozhodne?
Ukáže se jako úspěšnější strategie Mathieu van der Poela, který jezdí Paříž-Roubaix s vyšším tlakem v pláštích, aby před úseky pavé prostě kolo vyměnil za stroj se širšími a podhuštěnými plášti, nebo rychlá úprava tlaku přímo z řídítek?
Zdroj: Visma, Het Nieuwsblad