Kvalifikace pro závod na Monze se odehrávala podle scénáře, který dosud vyzkoušela FIA jen při Velké ceně Maďarska. V první části kvalifikace, kdy museli všichni piloti povinně využít nejtvrdší sadu pneumatik, skončily překvapivě oba vozy stáje Alpine. Max Verstappen, který v Monze útočil na nový rekord v podobě deseti vítězství za sebou, odstartoval ze druhého místa. Pole position totiž k obrovské radosti domácích fanoušků získal Carlos Sainz z Ferrari. Sainzův kolega Charles Leclerc vyrazil ze třetího místa. Čtvrté místo si zajistil svým kvalifikačním časem George Russell z Mercedesu a až z pátého místa odstartoval týmový parťák Verstappena Sergio Pérez.
Samotný start závodu byl odložen kvůli poruše motoru na voze Yukiho Tsunody při zaváděcím kole. K problémům s odklizením monopostu japonského pilota se přidala i porucha startovacích světel. Závod se kvůli tomu rozběhl o dvacet minut později. Zároveň kvůli tomu, že piloti odjeli dvě zahřívací kola navíc, byl závod zkrácen z 53 kol na 51.
Konečné pořadí VC Itálie
1. Max Verstappen (NED/Red Bull)
2. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +6,802
3. Carlos Sainz jr. (ESP/Ferrari) +11,082
4. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +11,508
5. George Russell (GBR/Mercedes) +18,294
6. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +38,903
7. Alexander Albon (THA/Williams) +45,080
8. Lando Norris (GBR/McLaren) +45,212
9. Fernando Alonso (ESP/Aston Martin) +46,370
10. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +1:04,764
11. Oscar Piastri (AUS/McLaren) +1:10,573
12. Logan Sargeant (USA/Williams) +1:11,480
13. Liam Lawson (NZL/Alpha Tauri) +1:11,772
14. Zhou Guanyou (CHN/Alfa Romeo) +1:21,387
15. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1:23,016
16. Pierre Gasly (FRA/Alpine) +1:23,017
17. Nico Hülkenberg (GER/Haas) +1
18. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +1
Esteban Ocon (FRA/Alpine) DNF, Yuki Cunoda (JPN/Alpha Tauri) DNS
Kdy se rozhodlo: Max Verstappen i přes dobrou reakci na startu zůstal po zhasnutí červených světel na druhé příčce, kterou mu přisoudila kvalifikace. Vedoucího Carlose Sainze se držel na těsno, jeho závodní inženýr ho však nabádal ke klidu. Red Bull velmi dobře věděl, že Sainzovi selhávají gumy. Na španělského pilota Ferrari proto Verstappen vydatně tlačil. V nájezdu do šestého kola na konci cílové rovinky podnikl Verstappen první útok na Sainze. Ten se ubránil. „To bylo těsné,“ komentoval situaci Verstappen ve vysílačce. V 15. kole se Verstappen konečně dostal před Sainze a stal se novým lídrem závodu. Za dvě kola si vytvořil na pilota Ferrari náskok téměř dvě vteřiny. Od té chvíle už se opakoval scénář řady předchozích závodů, kdy si Nizozemec vytvořil bezpečný náskok na čele a neohroženě si dojel pro další vítězství.
Hrdina dne: Carlos Sainz jr. Držitel pole position se od začátku závodu potýkal s tlakem dvojnásobného šampiona Maxe Verstappena z Red Bullu. Pilotovi Ferrari se však postupně horšily pneumatiky a jeho monopost začínal být čím dál měně ovladatelný. Španěl však v dalším průběhu závodu srdnatě bránil druhou pozici, jeho jízda byla konzistentní a bez větších chyb. Sergiu Pérezovi odolával velmi dlouho a kapituloval až pět kol před koncem. Poté se musel Sainz bránit ostrým útokům týmového kolegy Leclerca, se kterým svedli agresivní souboj o umístění na pódiu.
Zloduch dne: Charles Leclerc. Monačan do posledního kola drsně tlačil na svého týmového kolegu Carlose Sainze, který se nacházel na třetím místě. Byť z boxové uličky slyšel Leclerc jasný pokyn „neriskuj“, Monačan se ještě jednou při nájezdu do posledního kola pokusil svého parťáka předjet, probrzdil a málem vyřadil oba piloty Ferrari ze závodu.
Zdroj: F1