Ještě nedávno nedotknutelný Max Verstappen vyhrál Velkou cenu naposledy 23. června.
Od té doby sleduje, jak se krátí jeho náskok v šampionátu jezdců, jak Red Bull přišel o vedení v Poháru konstruktérů a jak dosud dominantní stáj opouštějí klíčové osoby.
Mohou za to potíže s monopostem RB 20, který nedokázal navázat na loňský model označovaný za vůbec nejlepší vůz v historii Formule 1.
Verstappen se už nějakou dobu nemůže spolehnout na stoprocentní ovladatelnost, oproti konkurenci chybí i výkon. Red Bull situaci řeší, ale nevyřešil.
Helmut Marko, šéfporadce týmu a zároveň osobní přítel Maxe Verstappena a jeho otce Jose, teď v rozhovoru pro německý Sport.de přiznal, že ve Verstappenově kontraktu končícím až v roce 2028 existuje klauzule, která Verstappenovi umožňuje odejít.
A právě podmínky výstupní klauzule začínají děsit vedení Red Bullu. Nizozemský pilot totiž má, stejně jako několik dalších elitních jezdců F1, takzvanou 'klauzuli o výkonu'. Pokud získá Verstappen dojem, že Red Bull zanedbává vývoj vozu a nedělá dostatečné pokroky, prostě odejde. Letošní situace a tenčící se bodový rozdíl mu dává argumenty k aktivaci klauzule.
„Tohle nebezpečí tu je. Pokud mu nemůžeme poskytnout auto, se kterým bude jezdit vepředu, je to něco, co zváží,“ připustil Helmut Marko, podle kterého je Max Verstappen úplně jiný typ šampiona, než jakými byli Michael Schumacher nebo Lewis Hamilton. Stejně tak nemá v plánu překonávat jejich rekordy. Max Verstappen je nastavený na vítězství, nebude v Red Bullu zůstávat kvůli nostalgii nebo loajalitě.
„Když je v autě, chce vyhrávat. Potřebuje k tomu správné prostředí. Pokud mu to přestane vyhovovat, můžete očekávat, že ze dne na den skončí,“ tvrdí Helmut Marko.
Verstappen opakovaně vyzývá Red Bull k vyšší aktivitě ve vývoji, chce, aby dostal rychlejší auto. Zatím ale zbytečně.
Tak kde přesně leží hranice Verstappenovy trpělivosti?
Zdroj: F1, Sport.de