Ani olympijská vlajka pověšená 'vzhůru nohama' nevyvolala během slavnostního ceremoniálu tolik emocí jako alegorie Poslední večeře od Leonarda da Vinciho.
Režisér slavnostního večera Thomas Jolly odmítal předem cokoliv prozradit. „Dovolím si narušit zavedený řád. Chci, aby byli všichni reprezentováni,“ opakoval pouze.
Po jeho pojetí slavného obrazu, kdy do rolí Ježíše a jeho apoštolů zvolil výrazné drag queens, se však ozývá řada kritiků. Zřejmě nejhlasitější je šéf španělské fotbalové ligy Javier Tebas, kterého se snaha oslovit mladé lidi a podpořit komunitu LGBTIQ+ osobně dotkla.
Tuto pasáž ceremoniálu označil Tebas za neuctivou a hanebnou. „Je to nepřijatelné. Použití obrazu Poslední večeře je urážkou nás všech, kdo jsme křesťané. Kam se poděl respekt k náboženským přesvědčením?“ zlobí se Tebas.
Tomu vadí, že kvůli podpoře LGBTIQ+ je zesměšňováno jeho náboženské vyznání. Tebas kritizuje především skutečnost, že hlavními aktéry slavného obrazu jsou mimo jiné muži, kteří jsou převlečeni za ženy.
„Zahájení olympiády v Paříži bylo poznamenáno sérií kontroverzí, z nichž nejvýznamnější byla zahajovací ceremonie, která zahrnovala drag queens a transgender osoby ztvárňující Poslední večeři od Leonarda da Vinciho. Tento umělecký výběr vyvolal bouřlivou debatu, přičemž kritici jej odsuzovali jako neuctivý vůči náboženským symbolům a příznivci jej oslavovali jako oslavu rozmanitosti a inkluze,“ popisuje vzrušenou debatu Off Topic Show.
Některými kritiky byla olympiáda právě kvůli této alegorii označena dokonce za 'satanistickou'.