Biatlonový reprezentant Michal Krčmář se v sobotu na Twitteru pohoršil nad vyjádřením nizozemského fotbalisty ve službách Liberce, že si na oslavu tří gólů do sítě Teplic dá s týmem večeři a pár piv. Je to prý špatně a van Buren dává špatný příklad mladé generaci.
Tahle ostrá kritika “pár pozápasových piv” se v českém prostředí asi nemohla setkat s moc velkým pochopením. A minimálně na Twitteru skutečně nesetkala.
My tady přece všichni tak nějak denně popíjíme a na “pivko” si sahat nenecháme. Uznávám, že právě tohle “tuzemské pochlastávání” je argument, který dává slovům Michala Krčmáře spíš za pravdu. Ano, bylo by minimálně fajn, kdyby elitní fotbalista nevykládal do médií, že svůj dobrý výkon v druhém utkání sezony oslaví pár pivy, a že je to navíc typicky český způsob slavení.
Na druhou stranu, opravdu je tohle tak zásadní přešlap, aby kvůli němu Michal Krčmář musel zveřejňovat takové morální pokárání?
A je vůbec na místě, aby ze sebe zrovna Krčmář dělal morální maják, který kritizuje jiného sportovce za výrok o pár pivech po zápase?
Odpověď na obě otázky je myslím stejná: Ne, není to zásadní přešlap. A ne, Michal Krčmář by takhle moralizovat vážně nemusel.
Sport s vůní chmelu
Pokud se máme bavit o tom, jak český sport a čeští sportovci působí na mladou generaci v problematice škodlivých látek a závislostí, a jak je v tomto směru vychovávají a dávají mladým sportovcům správné vzory, pak si pojďme rovnou říct, že český sport i některé jeho viditelné tváře selhávají na plné čáře.
Co se alkoholu týká, je to sice asi lepší než před pár lety, ale reklamy na něj jsou se sportem stále úzce spjaté. Například jedním z hlavních partnerů české hokejové reprezentace je Pilsner Urquell, partnerem nejvyšší hokejové ligy byl zase v poslední sezoně Radegast. Když se podíváme na webové stránky české fotbalové reprezentace, čí logo najdeme v seznamu oficiálních partnerů mužské repre? Logo Staropramenu…
A hned vedle loga Staropramenu je další zajímavé logo, totiž logo sázkové kanceláře Fortuny.
Alkohol? Ne, raději hazard
A tím se plynule dostává k dalšímu obrovskému selhání českého sportu ve výchově mladé generace. A také k tomu, proč by zrovna Michal Krčmář měl raději “vyčistit nejprve svoje terče, než začne pobouřeně kritizovat střelbu někoho jiného”.
Český sport je prorostlý sázkovými kancelářemi až do morku kostí. A není to “jen” o nejvyšší fotbalové nebo hokejové lize, které nesou názvy sázkovek. Není to “jen” o řadě klubů, které jsou jimi sponzorovány a jejich loga mají na dresech a reklamních plochách.
Pod hlavičkou sázkových kanceláří se pořádají turnaje a sportovní akce pro mládež. Reklamy na sázkové kanceláře běží téměř u každého sportovního přenosu ve veřejnoprávních (!) i komerčních televizích. Tvářemi sázkových kanceláří a jejich reklam je řada elitních českých sportovců.
Co tím vším český sport říká mladým sportovcům? Že sázet na sport je normální. Že je to fajn zábava.
Jenže sportovní sázky jsou hazard. Úplně stejný, v poslední době možná ještě nebezpečnější hazard, jako jsou výherní automaty. To, že se o tom v českém veřejném prostoru moc nemluví a většině lidí zřejmě přijdou partnerství sportu se sázkovými kancelářemi naprosto v pořádku, neznamená, že to tak není.
Sázení na sport - stejně jako výherní automaty a stejně jako alkohol nebo drogy - může způsobovat závislost. A to není jen prázdná (a u reklam povinná) formulka od ministerstva financí nebo zdravotnictví. To je fakt.
Sázejte střízliví
Jak se ale ukazuje, morální kompas Michala Krčmáře sice vidí problém u “pár piv po fotbalovém zápase”, na hazard ovšem nereaguje.
Je to jen pár týdnů, co se biatlonový reprezentant rozčílil na Twitteru nad tím, že stadion Slavie ponese nově název sázkové kanceláře Fortuny. Krčmáře ovšem nepobouřilo, že se sportovní klub spojuje se sázkovou kanceláří. Pobouřilo ho, že se právě Fortuna spojuje právě se Slavií, protože on sám je fanouškem Sparty. A protože on sám sází u Fortuny…