„Tohle se už nesmí opakovat, dáme si na to pozor,“ tak by se dalo shrnout vyjádření FIA po závodě v Kataru. Ano, viděli jsme opravdu napínavý závod, nicméně na zdraví pilotů se příliš nedbalo. Ve velkém katarském horku netrpěly pouze pneumatiky, kvůli čemuž organizátoři určili povinné zastávky v boxech v nedělním závodě. V ohrožení bylo také zdraví pilotů.
Pilot McLarenu Lando Norris, který dojel na třetím místě, po závodě novinářům řekl, že několik jezdců omdlelo v zákulisí při povinném vážení. Esteban Ocon se dokonce v 15. kole ve svém monopostu pozvracel. I přes tuto nepříjemnost však dokončil závod na slušném sedmém místě.
Vše bylo podle televizního experta Josefa Krále způsobené netypickými podmínkami pro závod v obrovském horku, kdy vedení závodu nařídilo zkrátit životnost pneumatik na maximálně 18 kol. Piloti tak prakticky neustále jeli naplno bez odpočinku. Což se právě Oconovi stalo začátkem závodu osudným.
„Je to obrovský rozdíl než klasický závod. Vyrazíte s těžkým autem, snažíte se držet váhu vozu silou. Takže se nadřete mnohem víc. Jezdíte vlastně jedno kvalifikační kolo za druhým, ale s plným, těžkým autem. Proto se Esteban Ocon pozvracel v 15. kole a ne na konci, jak by napovídala logika. Jenže v takové situaci, jaká v Bahrajnu byla, je právě začátek závodu tím nejtěžším,” vysvětlil v podcastu Eisking bývalý český pilot Formule 2.
Ocon nebyl jediný, kdo měl problémy. Kvůli akutní dehydrataci odstoupil ze závodu Logan Sargeant z Williamsu. Fernando Alonso si zase stěžoval ve vysílačce svým mechanikům, že jej pálí sedačka. Alex Albon a Lance Stroll měli po závodě velké problémy dostat se z kokpitu svých monopostů ven. Teplo je připravilo o poslední zbytky energie.
„FIA uznává, že extrémní teplota a vlhkost měly zásadní dopad na zdraví pilotů. Ačkoliv jsou trénovanými atlety, rozhodně bychom je neměli vystavovat takovým podmínkám, které ohrožují jejich zdraví a bezpečnost,“ stojí ve vyjádření federace.
Na problémy však organizátoři narazili už při pátečních trénincích a kvalifikaci, když si piloti stěžovali na nepříjemné obrubníky. Trať v Kataru je totiž uzpůsobená závodům motorek Moto GP, které vyžadují odlišnou specifikaci trati. „Bezpečí závodů je vždy v gesci organizátora. Nicméně v případě požadavků ohledně infastruktury a specifikace trati by FIA měla do příště vynaložit co nejvíce úsilí, aby vše bylo přijatelné,“ hází si popel na hlavu asociace zaštiťující celý seriál F1.
Příští rok by se závod v Kataru měl jet až v prosinci, kdy jsou teploty přijatelnější. Ostatně proto se hrálo v tomto termínu v Kataru i fotbalové mistrovství světa.
Zdroj: Sky Sports