Lewis Hamilton předvedl další skvělou jízdu. Verstappena naháněl do posledního kola a možná, kdyby byl závod v americkém Austinu o pár kol delší, by ho i předjel. Verstappenův Red Bull se totiž potýkal s problémy s brzdami. I přesto hodnotil Hamilton v cíli druhé místo jako velký úspěch a užíval si ceremoniál na pódiu po závodě, kdy slavil s nezastavitelným Nizozemcem Verstappenem a krajanem Landem Norrisem z McLarenu.
Jenže o čtyři hodiny později zjistil, že se celou neděli plahočil pro nic. FIA po kontrole jeho vozu a vozu Charlese Leclerca z Ferrari potrestala oba jezdce anulováním výsledků. K tomuto kroku organizátoři přikročili po kontrole desky na podlaze monopostů. Ta byla v případě zmiňovaných pilotů opotřebená více, než dovolují pravidla.
Kontrolu tloušťky desky neprovádí komisaři po dojetí u všech vozů, nýbrž namátkově. Hamilton s Leclercem měli tudíž velkou smůlu. Kromě jejich monopostů prošly kontrolou monoposty Landa Norrise a Maxe Verstappena.
„Správné nastavení vozu je vždycky náročné. A obzvlášť při sprintových víkendech, kdy máte k dispozici jediný měřený trénink pro nasbírání dat. O to více to ztěžuje hrbolatý povrch trati v Austinu,“ komentoval rozhodnutí šéf Mercedesu Toto Wolff.
Jindy nesmlouvavý šéf Mercedesu mluvil překvapivě smířlivě po udělení diskvalifikace. „Nakonec je to ale jedno. Ostatní to měli správně a my ne. Nemáte žádný prostor, jak se tomuto pravidlu vyhnout. Musíme si tento problém rozebrat a poučit se z něj,“ odpověděl.
Podobně smířený se svojí situací byl i Lewis Hamilton. Jeho diskvalifikace znamená nejen dobrou zprávu pro Landa Norrise a Carlose Sainze (Ferrari), kteří si výrazně polepšili ve výsledcích. Radost může mít také Sergio Pérez z Red Bullu, kterého Lewis Hamilton dohání na druhém místě v šampionátu pilotů. Sedminásobný mistr světa ale nechtěl dělat ze své ztráty vědu a pitvat se v ní.
„Je to samozřejmě zklamání. Neubere to ale nic na faktu, že jsme udělali obrovský pokrok,“ zmínil Hamilton důležitý upgrade, který Mercedes pro uplynulý závodní víkend představil.
O šesté místo a osm bodů do tabulky přišel také Charles Leclerc. Ani jeho podlaha neprošla měřením po závodě. „Austin je skvělá trať, ale extrémně hrbolatá. Právě vyrovnání se s hrbolatostí trati bylo vždy problematické. Řada týmů měla v minulosti problém se správným nastavením šasi a zavěšení,“ prohlásil sportovní ředitel Ferrari Diego Ioverno.
„Během první tréninku jsme auto postupně zvedali. Podle našich propočtů to mělo stačit. Hodně to ovlivnil vítr, který foukal z jiného směru a v jiné intenzitě, než byla předpověď. To nakonec zavinilo naši diskvalifikaci,“ vysvětlil zkušený inženýr Ioverno.
Zdroj: F1