Film Děti Nagana jste natáčel ve středočeských Pečkách. Je to vaše rodiště? Proto jste si Pečky vybral?
Narodil jsem se v Praze, ale žil jsem v Pečkách od osmi let. Chodil jsem tam na základní školu, takže řadu příběhů, které jsou ve filmu, jsem zažil právě na místní základce. Točili jsme dokonce i ve stejné třídě, kde jsem sedával.
Jak na natáčení a film samotný reagovali místní?
Ještě před tím, než šel film do kin, udělal starosta Peček nádhernou akci. Na fotbalovém hřišti uspořádal zápas v hokejbale mezi mým týmem, který byl složený z herců filmu, a týmem pana starosty. Ve stylu devadesátek, na betonu, jenom v teniskách, přesně jak je to ve filmu. Byl to pro nás výlet do starých časů, kdy nám bylo 15 a byl to nádherný moment. Nejenom proto, že můj tým vyhrál.
Jakmile byl film uveden do kin, v Pečkách byl od první chvíle vyprodaný a starosta mi říkal, že nepamatuje takovou návštěvnost. To mě těšilo. Pro Pečky bylo natáčení velkou událostí. Místní sledovali po celou dobu natáčení zblízka, kolem školy stály jeřáby s osvětlením, lidé si to fotili. Pokud vím, tak v Pečkách se nikdy nic netočilo, atmosféra byla skvělá a lidé moc milí.
Dalšími místy ve středních Čechách, kde se film natáčel, byla Kutná Hora, Malešov nebo Chlístovice. Proč jste vybral tyto lokace?
Původně jsem zvažoval, že by se točilo v okolí Kouřimi a Zásmuk. Odmala jsem tam jezdil na tábor, měl jsem to tam prochozené. Střední Čechy filmová kancelář mi ještě doporučovala Kutnou Horu, ať se tam zajedu podívat, že by se to možná k filmu hodilo víc. A já jsem se okamžitě zamiloval. Dříve jsem do Kutné Hory často nejezdil, takže jsem si prošel nejenom nádherné historické centrum, ale i místa, kam asi běžně turisté nezavítají – do vilové oblasti, kde je plno zeleně. A právě tam se nám moc líbilo.
Zároveň nám Střední Čechy filmová kancelář doporučila skvělou a velmi schopnou realitní makléřku Markétu, která má v Kutné Hoře a Chlístovicích spoustu známých, kteří byli ochotni nás vzít k sobě domů a ukázat nám, jak žijí. Někteří mají domácnost stále vybavenou ve stylu devadesátých let. Vzal jsem na obhlídku filmového architekta Jiřího Sternwalda a úplně jsme žasli, že tam nemusíme nic měnit. Mohli jsme to využít tak, jak to bylo. To bylo skvělé. Navíc přístup majitelů byl úžasný. Byli moc ochotní, nápomocní, starali se o nás. Když jsme natáčeli, bylo hrozné vedro a oni byli pořád milí.
První, na co si z natáčení vzpomenu, je právě pohostinnost lidí na všech lokacích, to bylo neuvěřitelné.
S čím ještě středočeská filmová kancelář pomáhala?
Dala nám právě tipy na lokace a doporučila skvělou realitní makléřku Markétu, která žila filmem stejně jako my. Pomáhali nám shánět auta, kola, cokoliv bylo potřeba. Získali jsme díky nim řadu kontaktů, pomohli při různých jednáních. Díky tomu se věci posouvaly rychle dopředu.
Ve filmu hraje hodně dětí. Jak jste je vybíral a jak se s nimi pracovalo?
Jezdil jsem sedm let na dětské letní filmové tábory, kde byl cíl natočit za 14 dní nějaký film. Byly tam děti, které jsou zvyklé stát před kamerou. Většinu dětí, které hrají ve filmu, jsem potkal právě na táboře. Už při psaní scénáře jsem na ně myslel. Ostatní jsme castovali přes agenturu. Castingem prošla třeba Johanka Racková, jedna z hlavních postav. Když jsme ji viděli na castingu, nikdo další už neměl šanci.
Mezi Tomem Brentonem, představitelem hlavní role, a Klárou Issovou, která ve filmu hraje jeho maminku, už na castingu zafungovala neuvěřitelná chemie. Navíc si byli i podobní. Teď už to neplatí, protože Tom od té doby vyrostl o 40 centimetrů. Zkrátka to mezi nimi okamžitě zafungovalo, najednou jsme měli husí kůži – jen jsme se na sebe s kolegy podívali a bylo to tam. Stejná energie mezi lidmi je při natáčení důležitá. Snažíte se štáb, herce i lidi okolo nadchnout pro stejnou věc, vyzařovat energii. Při samotném natáčení už pak nemáte čas ani chuť se vysilovat tím, že si s někým nerozumíte. Myslím, že se nám to povedlo.